REKLAMA

Kujawy Zachodnie – ludzie i wydarzenia


Historia komunikacji miejskiej cz. 2 (od 1945 do 1989 r.)

Data: 24 sierpnia 2012 autor: Tomasz Sibora

Miejską Kolej Elektryczną uruchomiono po wojnie 4 czerwca 1945 roku, o czym napisano w gazecie ?Robotnik Kujawski?. Do zebranych na dziedzińcu Zakładów Miejskich przemawiał wówczas Prezydent Miasta Marian Adamowicz. Złożył on podziękowania za pracę, i za to że polskie tabliczki z napisami, przechowywane przez lata wojny wróciły na swoje miejsca w naszych tramwajach. Formalnym przywróceniem do życia komunikacji zajęło się Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Inowrocławiu, które było jej dysponentem aż do połowy lat siedemdziesiątych. W listopadzie 1945 roku uruchomiono dwie nowe linie autobusowe. Pierwsza na trasie: Hotel ?Bast? ? ?Solanki?, tzw. autobus ?solankowy? z numerem 2, i druga na trasie: Rynek ? Szymborze ? Mątwy oznaczona numerem 3. Te dwie linie autobusowe i linia tramwajowa obsługiwały komunikację miejską do połowy lat pięćdziesiątych. W 1955 roku w związku z rozbudową Osiedla Nowego przedłużono linię autobusu ?solankowego?. Początkowo z Solanek do dworca kolejowego, a następnie ulicą Toruńską w kierunku lotniska.

W okresie powojennym, aż do 1956 r. eksploatowano autobusy różnych marek: niemieckie MAN, Opel, Mercedes, Krupp, węgierskie Mawag-i oraz polskie marki Star. Swego rodzaju atrakcją w latach 1952 ? 1956 było kursowanie angielskiego autobusu piętrowego marki Leyland, który kursował z Rynku do Mątew. Utrzymanie tak zróżnicowanego taboru w ciągłej gotowości do wyjazdu wymagało nie lada zdolności od mechaników. Większość części i podzespołów trzeba było dorabiać samemu.

Jeśli chodzi o tramwaje, to w pierwszym okresie eksploatowano te przedwojenne wyprodukowane w fabryce wagonów w Halle, łącznie osiem wozów motorowych i dziewięć wagonów. W późniejszym okresie zakupiono trzy nowe tramwaje typu 2N2 i wagon doczepny typu 5ND.

Kolejne linie autobusowe uruchomiono w 1958 r., linię nr 4 z Rynku do Szymborza i linię nr 5 z ulicy Staszica do Rąbina.

Rok później uruchomiono linię nr 6 z Warzelni Soli przy ulicy Pakoskiej przez śródmieście do Jacewa. Do obsługi tych linii były potrzebne nowe autobusy.

W latach 1958 ? 59 sprowadzono 12 autobusów marki Star ? 52, w kolejnych latach w 1960 i 1961 roku  inowrocławska komunikacja otrzymała 20 autobusów typu San H-01, które stanowiły główny tabor aż do roku 1972.

Bardzo wyraźne zmiany w komunikacji miejskiej nastąpiły w 1962 r., dokładnie 31 grudnia tego roku po raz ostatni  wyjechały na trasę inowrocławskie tramwaje. Decyzję o ich likwidacji podjęto z bliżej dziś nieznanych pobudek, zapewne związanych z koniecznością modernizacji wysłużonego taboru i trakcji elektrycznej.

Istniejący w tym czasie układ komunikacyjny oparty był o Rynek, gdzie zlokalizowane było  centrum przesiadkowe. Istniejące połączenia i mniej pojemne autobusy nie mogły podołać rosnącemu zapotrzebowaniu na przewozy w kierunku dworca kolejowego. W miejsce zlikwidowanej linii tramwajowej została uruchomiona linia autobusowa nr 1.

W 1963 r. w kierunku dworca kolejowego podobną trasą zaczął kursować autobus nr 7 oraz linii nr 3 po przedłużeniu trasy z Rynku do dworca kolejowego. W 1964 r. uruchomiono linie nocną, której trasa prowadziła przez główne osiedla  miasta. W 1967 r. uruchomiono linię nr 8 na trasie Osiedle Bydgoskie ? Osiedle Piastowskie.

Pod koniec lat sześćdziesiątych zapoczątkowano przebudowę zajezdni tramwajowej i obiektów po byłej elektrowni miejskiej na zajezdnię autobusową. Zakład Komunikacji Miejskiej wchodził wówczas w skład Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. Przebudowa kontynuowana była jeszcze w latach 70-tych XX w. W latach 1973 ? 74 inowrocławska komunikacja została wyposażona w nowe autobusy San H-100 i Jelcz 272. Było to związane z otwarciem kolejnych linii: nr  9 na trasie Inowrocław ? Krusza Duchowna ? Markowice, nr 10 na trasie Dworzec kolejowy ? ul. Budowlana, nr 11 na trasie: Dworzec kolejowy ? Krusza Podlotowa oraz zielonej linii w okresie letnim Inowrocław ? Przyjezierze i Inowrocław – Suchatówka. W 1976 roku uruchomiono linię nr 12 na trasie ul. Łokietka ? Mątwy.

Od 1976 r. komunikacja w Inowrocławiu weszła w skład Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Bydgoszczy. W tym czasie następuje stopniowa wymiana autobusów na pojazdy marki Autosan H9-35.

Od 1980 roku w związku z intensywnym rozwojem osiedla Rąbin powstają nowe linie:

nr 15 na trasie dworzec kolejowy ? al. Niepodległości (1980),

nr 16 na trasie ul. Narutowicza – Oś. Rąbin ? Mątwy (1983),

nr 17 na trasie dworzec kolejowy ? Oś. Rąbin ? Szymborze (1983),

nr 18 na trasie al. Kopernika ? Kłopot ? Orłowo (1984),

nr 19 na trasie: ul. Staszica ? al. Niepodległości, w późniejszym czasie przedłużona do Dworca kolejowego (1984),

nr 20 na trasie Dworzec kolejowy ? Oś. Rąbin (1984),

nr 21 na trasie ul. Staszica ? al. Wojska Polskiego (1984), w późniejszym okresie: Łokietka ? Os. Rąbin,

nr 22 na trasie ul. Łokietka ? Oś. Rąbin.

Wzrost ilości linii i autobusów spowodował trudności z funkcjonowaniem bazy zlokalizowanej w byłej zajezdni tramwajowej. Autobusy parkowały często na okolicznych ulicach, co wzbudzało protesty okolicznych mieszkańców. W październiku 1980 r. władze miejskie podjęły decyzję o przekazaniu komunikacji miejskiej obiektów i terenu po byłej zlikwidowanej Centrali Produktów Naftowych w Kłopocie pod Inowrocławiem. Prace adaptacyjne trwały blisko 10 lat. Zbudowano halę obsługowo – naprawczą, kotłownię, budynek socjalny, stację diagnostyki i oczyszczalnię ścieków. W tym samym czasie, w latach 1983 ? 84 komunikacja inowrocławska wzbogaciła się o nowoczesne autobusy typu Jelcz PR110, łącznie  posiadano na stanie 73 autobusy.

 
Error: the communication with Picasa Web Albums didn’t go as expected. Here’s what Picasa Web Albums said:




404. That’s an error.

The requested URL /data/feed/api/user/106232612795666801638/album/autobusy2?kind=photo was not found on this server. That’s all we know.

 

Zostaw odpowiedź

 

  • O stronie

    Serwis KujawyZachodnie.pl to miejsce dla wszystkich, którzy kochają Kujawy i dla tych, którzy pojawili się tu przypadkiem. Piszemy o ludziach i wydarzeniach, które z jakiegoś powodu wpisały się w historię regionu lub mają znaczenie dla ludzi żyjących współcześnie. Zawsze staramy się, aby zamieszczane materiały były dawką pozytywnej energii do działania. Pisząc o rzeczach trudnych pokazujemy, w jaki sposób można sobie z nimi poradzić.

    Statystyka: Wpisów: 127, Komentarzy: 8

  • Reklama

  • Losowy film

    Oops, something went wrong.
  • Facebook Like Box



↑ Do góry