REKLAMA

Kujawy Zachodnie – ludzie i wydarzenia


Historia komunikacji miejskiej cz. 3 (po 1989 r.)

Data: 25 sierpnia 2012 autor: Tomasz Sibora

W 1989 roku likwidacji uległo Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne i w to miejsce powołano niezależne Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Inowrocławiu. W 1990 roku na skutek dalszych przekształceń powołano zakład budżetowy. W 1995 roku miasto zamieszkiwało 79 200 osób, MPK jako zakład budżetowy obsługiwało 15 linii dziennych i 1 linię nocną, długość wszystkich linii wynosiła 124,4 km, ilość autobusów na stanie inwentarzowym to 56 pojazdów marki Jelcz, zatrudnienie – 257 osób.

Koniec lat 90-tych XX w. i początek XXI wieku to w Polsce czas dalszych dynamicznych przekształceń gospodarczych i społecznych, które nie ominęły również inowrocławskiego przewoźnika. Rozwój nowych technologii, wzrastające oczekiwania względem jakości obsługi pasażerów, coraz więcej osób posiadających własne samochody, ale również  postępujący niż demograficzny stawiają przed prezesem zarządu, pracownikami i właścicielem spółki nowe wyzwania, wymuszają konieczność dokonywania zmian w funkcjonowaniu miejskiej komunikacji. W maju 2000 r. uruchomiono linię nr 27 na trasie: ul. Jagiellońska ? Os. Rąbin, zaś we wrześniu 2000 r. linię nr 28 na trasie: ul. Łokietka ? Szpital ? Os. Rąbin oraz przedłużono trasę linii nr 2 do ul. Lotniczej i ul. Szybowcowej. W latach 2002-2003 zlikwidowane zostały wszystkie linie podmiejskie, tj. nr: 5, 6, 7, 9 i 20.  Był to trudny okres dla komunikacji miejskiej w Inowrocławiu.

W 2003 roku podjęto decyzję o sprzedaży odległej o 4 km od granic Inowrocławia bazy w Kłopocie. W 2003 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zostało przekształcone w spółkę prawa handlowego, zmniejszono liczbę  pracowników, linii autobusowych i kursów. W celu sprostania wymogom rynku rozpoczęto sukcesywną  wymianę taboru autobusowego, ze środków unijnych zmodernizowane  zostały warsztaty, gdzie naprawiane są autobusy i pomieszczenia administracji, powiększono bazę o nowe przyległe tereny, na których powstała między innymi stacja sprężania gazu ziemnego. Dla upamiętnienia inowrocławskich tramwajów w 2006 r. na ulicy Paderewskiego umieszczono pamiątkową tablicę, a w 2010 r. na ulicy Św. Ducha ustawiono odrestaurowany tramwaj, w której urządzono wystawę fotografii.

W 2012 r., w roku jubileuszu komunikacji miejskiej w Inowrocławiu, obsługiwanych jest 13 linii, w tym jedna linia nocna. Dla zapewnienia lepszej obsługi pasażerów wprowadzono bilet elektroniczny oraz głosowe zapowiadanie przystanków. Podnoszenie jakości obsługi pasażerów i ciągłe podnoszenie poziomu zarządzania ma również odbicie w zdobytych certyfikatach i wyróżnieniach. W 2009 r. przedsiębiorstwo uzyskało ?EuroCertyfikat dla kadry zarządzającej?, w 2010 r. ?Certyfikat Wiarygodności Biznesowej?, w 2011 r. ?Certyfikat Przedsiębiorstwo Fair Play 2011?. Również w 2011 r. w ?Ogólnopolskim Rankingu Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej? inowrocławskie MPK zajęło IX miejsce. Dużą wagę przywiązuję się do odpowiedniego doboru kierowców, których praca jest niezwykle odpowiedzialna i trudna. W 2012 roku według stanu inwentarzowego na dzień 1 stycznia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne dysponuje 40 autobusami do obsługi linii regularnych oraz 4 pojazdami specjalnymi do przewozu osób niepełnosprawnych, 1 autokarem wycieczkowym marki Solbus c 10,5 oraz 1 samochodem marki Mercedes Vito i 2 samochodami dostawczymi marki Lublin.

Do obsługi linii regularnych służą pojazdy następujących marek i typów:

Minibus IVECO CNG – 5 szt. (o pojemności 31 miejsc),

Jelcz 120 MM2 – 9 szt. (o pojemności 111 miejsc),

Jelcz 120 M 3 – 5 szt. (o pojemności 111 miejsc),

Jelcz 120M CNG – 4 szt. (o pojemności 97-111 miejsc),

Solbus 9,5 – 2 szt. (o pojemności 87 miejsc),

Solbus SN11M – 4 szt. (o pojemności 91 miejsc),

Mercedes-Benz – 3 szt. (o pojemności 85 miejsc),

MAN – 1 szt. (o pojemności 57 miejsc),

SOLARIS URBINO 12 – 3 szt. (o pojemności 79 miejsc),

SOLARIS URBINO 10 – 4 szt. (o pojemności 75 miejsc).

Są to w większości autobusy niskopodłogowe, 9 z nich napędzanych jest sprężonym gazem ziemnym CNG. Przedsiębiorstwo zatrudnia 71 kierowców, którzy obsługują 13 linii. Oprócz przewozów miejscowych, inowrocławskie MPK oferuje również inne usługi, takie jak przewozy autokarowe autobusem Solbus C 10,5, sprzedaż oleju napędowego, sprzedaż sprężonego gazu ziemnego, przewozy osób niepełnosprawnych. Przedsiębiorstwo zatrudnia 139 osób na 136,5 etatach. W dziale przewozów, na czele którego stoi Pan Mariusz Kubicki, pracuje 80 pracowników/ w tym  68 kierowców autobusowych, oraz 4 do obsługi przewozu osób niepełnosprawnych /. Dział remontowo-naprawczy, którym kieruje Pan Robert Semrau liczy 30 pracowników. W dziale logistyki, którego kierownikiem jest Pan Piotr Katulski pracuje 9 osób. W dziale finansowo ? księgowym, na czele którego stoi główna księgowa Pani Elżbieta Domachowska pracuje 10 osób / w tym 3 kasjerki /.Obsługę prawną zapewnia Radca Prawny Pani Mirosława Janowska-Radtke. Ponadto firma zatrudnia 2 informatyków, inspektora d/s pracowniczych, inspektora d/s BHP, specjalistę d/s organizacji i kontroli przewozów oraz ref. d/s organizacji i zarządzania.  Na czele jednoosobowego zarządu stoi oraz funkcję dyrektora pełni Pan Mariusz Kuszel, funkcję zastępy dyrektora ds. technicznych pełni Pan Wojciech Piernik.

Podtrzymywane są również kontakty z byłymi pracownikami, szczególnie z tymi, którzy pracowali najdłużej, w śród nich jest Pan Józef Zieliński kierownik przedsiębiorstwa w latach 1968 ? 73.

W planach obecnego zarządu jest dalsza modernizacja przedsiębiorstwa, planuje się zakupy nowych autobusów, modernizację myjni, remont placu manewrowego  i zaplecza technicznego. Systematycznie prowadzone są również działania mające na celu optymalizację kosztów w stosunku do uzyskiwanych wpływów ze sprzedaży biletów.  Przy rosnących kosztach zakupu oleju napędowego, gazu i kosztach pracy jest  to wyzwanie bardzo trudne. Wspólnie prowadzone działania pracowników i prezesa, a przede wszystkim liczba pasażerów, których obecnie w ciągu jednej doby jest blisko 20 tys., zadecydują, czy w najbliższych latach przedsiębiorstwo będzie przynosić zyski.

Tak oto, w sposób fragmentaryczny i skrótowo nakreślony, wygląda historia miejskiej komunikacji w Inowrocławiu. Jubileusz jest okazją do podsumowania dokonań pracowników i osób kierujących firmą na przestrzeni ostatnich 100 lat. Jest też okazją do zastanowienia się nad przyszłością komunikacji w Inowrocławiu – mieście które dysponuję ogromnym potencjałem rozwojowym, do którego codziennie przyjeżdża wiele tysięcy ludzi, korzystających z miejscowych usług, handlu, oferty edukacyjnej, sportowej, kulturalnej i medycznej. Trudno wyobrazić sobie taki organizm bez sprawnie działającego transportu wewnętrznego. Kolejne lata to zatem perspektywa wytężonej pracy i wysiłku, jaki wszyscy pracownicy muszą ponieść, aby sprostać wyzwaniom, które stawia przed nimi XXI wiek.

 
Error: the communication with Picasa Web Albums didn’t go as expected. Here’s what Picasa Web Albums said:




404. That’s an error.

The requested URL /data/feed/api/user/106232612795666801638/album/autobusy3?kind=photo was not found on this server. That’s all we know.

Zostaw odpowiedź

 

  • O stronie

    Serwis KujawyZachodnie.pl to miejsce dla wszystkich, którzy kochają Kujawy i dla tych, którzy pojawili się tu przypadkiem. Piszemy o ludziach i wydarzeniach, które z jakiegoś powodu wpisały się w historię regionu lub mają znaczenie dla ludzi żyjących współcześnie. Zawsze staramy się, aby zamieszczane materiały były dawką pozytywnej energii do działania. Pisząc o rzeczach trudnych pokazujemy, w jaki sposób można sobie z nimi poradzić.

    Statystyka: Wpisów: 127, Komentarzy: 8

  • Reklama

  • Losowy film

    Oops, something went wrong.
  • Facebook Like Box



↑ Do góry